Bbliografía

ARDÈVOL, Elisenda; PÉREZ TOLÓN, Luis (1995), Imagen y cultura. Perspectivas del cine etnográfico. Granada: Diputación Provincial de Granada.

ARDÈVOL, Elisenda (1994), La mirada antropológica o la antropología de la mirada. Barcelona: Quaderns de l'ICA, núm. 10.

ARDÈVOL, Elisenda (1996) Representación y cine etnográfico. Barcelona: Quaderns de l'ICA, núm. 10.

ARDÈVOL, Elisenda (1998). "Por una antropología de la mirada: etnografía, representación y construcción de los datos audiovisuales". Revista de dialectología y tradiciones populares, 53 (2). Pàg 217-240.

BARNOUW, Erik (1996), El documental. Historia y estilo. Barcelona: Gedisa.

BARNOUW, Erik (1993) Documentary, a history of the non fiction film. New York: Oxford University Press.

BARSAM, Richard M. (1992), Nonfiction Film: a Critical History. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press.

BEATIE, Keith (2004), Documentary Screens. Non Fiction Film and Television. New York: Palgrave Macmillan.

BRESCHAND, Jan (2002), Le documentaire, l'áutre face du cinéma. Paris : Cahiers du cinéma.

BREU, Ramón (2009), El documental com a eina educativa. Barcelona: Estudis d'Investigació del CAC. Disponible en línea a: www.cac.cat.

BRUZZI, Stella (2000), New Documentary: a critical introduction. New York: Routledge.

BURTON, Julianne (1990), The Social documentary in Latin America. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

CARROLL, Noël; PLANTINGA, Carl (2003), Engaging the Moving Image. New Haven: Yale University Press.

CERDAN, Josetxo; TORREIRO, Casimiro (2005), Documental y vanguardia. Madrid : Cátedra.

COCK , Alejandro (2006), Retórica en el documental: propuesta para el análisis de los principales elementos retóricos del cine de no-ficción [Treball de recerca]. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

COCK , Alejandro (2009), Retóricas del cine de ficción postvérité. Ampliación de las fronteras discursivas audiovisuales para un espíritu de época complejo. [Tesi doctoral] Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

COCK , Alejandro (1998), El documental ambiental. [Trabajo de grado] Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana. Facultad de Comunicación Social.

COCK, Alejandro (2010), "El nuevo documental. Formas contemporáneas de representación de la realidad". Alma Mater. Agenda cultural, num 163.

CRAWFORD, Chris (2002), The Art of Interactive Design. San Francisco: No Starch Press.

GANGA, Rosa M. (2004), "Cambios y permanencias en el documental de la era digital", Alacant: Universitat d'Alacant. X Congrès de l'Associació Espanyola de Semiòtica

GIFREU, Arnau (2010). El documental multimèdia interactiu. Una proposta de model d'anàlisi. [Treball de recerca]. Departament de Comunicació. Universitat Pompeu Fabra.

GRIERSON, John (1998) Postulados del documental. Madrid: Cátedra.

CRAWFORD, Peter I.; TURTON, David (1992), "Film as ethnography" . Film as discourse: the invention of anthropological realities. New York: Manchester University Press. Pàg 66-82.

GUBERN, Román; DE LA MADRID, Juan Carlos (1997), Primeros tiempos del cinematógrafo en España. Oviedo: Trea.

HALL, Stuart (1997), Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage Publications.

LEÓN, Bienvenido (1999), El documental de divulgación Científica. Barcelona: Paidós

NICHOLS, Bill (1991), La representación de la realidad: Cuestiones y Conceptos sobre el Documental. Barcelona: Paidós.

NICHOLS, Bill (1994), Blurred Boundaries. Question of meaning in contemporary culture. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press.

NICHOLS, Bill (2001), Introduction to documentary. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press.

Nichols, Bill (1987), "History, Myth, and Narrative in Documentary". Film Quarterly, Vol. 41, No. 1, pp. 9-20.

PLANTINGA, Carl (1997), Rhetoric and representation in nonfiction film, Cambridge, Massachussetts: Cambridge University Press.

RABIGER, Michael (1989), Dirección de documentales. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.

RABIGER, Michael (2003), Directing. Film, Techniques and Aesthetics. New York: Focal Press.

RABINOWITZ, Paula (1994), They Must Be Represented: The Politics of Documentary. London/ New York: Verso.

RENOV, Michael (1993), Theorizing Documentary. New York : Routledge.

RENOV, Michael (2004), The subject of documentary. Minneapolis: University of Minnesota Pess. Visual evidence, vol 16.

RENOV, Michael; GAINES, Jane (1999), Collecting visual evidence. Minneapolis: University of Minnesota Pess. Visual evidence, vol 16.

ROSENTHAL, Alan (2002), Writing, Directing, and Producing Documentary Films and Videos, Illinois: Southern Illinois University Press. ROSENTHAL, Alan (1988), New Challenges for documentary. Los Angeles: The university of California Press.

ROTHA, Paul (1952), Documentary Film: the use of the film medium to interpret creatively an in social terms the life to the People as it Exist in Reality. London: Faber and Faber.

SELLÉS, M. (2008), El documental. Barcelona: Editorial UOC.